Tragedyanın Doğuşu’ndan Putların Batışı’na “Nietzsche”

Tragedyanın Doğuşu’ndan Putların Batışı’na “Nietzsche”

13 Aralık 2024 – 03 Ocak 2025
Her Cuma saat: 19:30 – 21:30
Süre: 4 hafta

4.400

Online

4.400

Online

Bu atölye için satış süreci tamamlanmıştır.

Atölye zoom üzerinden online yapılacaktır. Süreli olarak ders kaydı paylaşılmaktadır.

Antik Yunan toplumundaki sanatçılar tragedya ve komedya türünde eserler ortaya koyarak, insanlığa bugünkü tiyatronun kaynaklarını miras bırakmıştır. Çağdaş dünyanın eşiğinde genç filolog Nietzsche, bu eserlerden öyle etkilenmiştir ki, onları daha sonra geliştireceği felsefesinin temellerine yerleştirmiştir. Bu nedenle Nietzsche’nin felsefi projesini anlayabilmek, onun tragedya ve komedya okumalarını anlamaktan geçer. Bu atölyenin amacı edebiyat, tiyatro ve felsefe üçgeninde erken dönem Nietzsche felsefesinin kaynaklarını incelemek ve tartışmaktır. Atölye dört hafta sürecek ve iki eğitmen eşliğinde yapılacaktır. Birinci oturumlarda Özlem Sinal, tragedya ve komedyaların genel hatlarını, seçmiş olduğu eserler üzerinden ele alacak. İkinci oturumlarda ise Burak Çakır, Nietzsche’nin filolojik ve felsefi çalışmalarında bu eserlerin yansımalarını açıklayacaktır. Sırasıyla düzen, aşk, bilmece ve kahkaha kavramları Euripides’in Bakkhalar, Sophokles’in Kral Oidipous, Aristophanes’in Kuşlar ve Kurbağalar eseri ile birlikte incelenecektir.

burakçakır 1
Burak Çakır
1987’de Eskişehir’de doğdu. Hacettepe Üniversitesi’ndeki mühendislik eğitimini yarıda bırakarak Anadolu Üniversitesi’nde felsefe lisans eğitimine başladı. Ardından Galatasaray Üniversitesi’nde yüksek lisans, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde ise doktora eğitimini tamamladı. Yüksek lisans tezini Melih Başaran danışmanlığında Platon’un soylu yalan düşüncesi üzerine, doktora tezini ise Kaan H. Ökten danışmanlığında Sokrates ve Nietzsche’nin felsefe yöntemleri üzerine yazdı. Jan Patočka’nın Platon ve Avrupa seminerlerinin çevirisini yaptı. Editör ve çevirmen olarak çeşitli yayınlara katkı sağladı. Bakırköy Prof. Dr. Mazhar Osman Ruh Sağlığı ve Sinir Hastalıkları Hastanesi’nde ve Nesin Matematik Köyü’nde atölye çalışmaları yürüttü. 2022’den beri Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde felsefe dersleri vermektedir.
ÖZLEM SİNAL 2
Özlem Sinal
1988 Ankara doğumlu. İstanbul Üniversitesi Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri Bölümü, Eski Yunan Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı mezunu, epigrafi eğitimine Almanya’da devam etti. Sismanoglio Megaro’da Prof. Dr. Chryssi Sidiropoulou’dan yaklaşık 3 yıl süren Eski Yunan grameri ve metin okuma dersleri aldı, burada antikçağ tarihi çalışmalarına da katıldı. Ayrıca felsefe yüksek lisansını tamamladı. Mersin Üniversitesi ‘Arkeoloji Bölümü’ ve Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi ‘Felsefe Bölümü’nde Eski Yunan Grameri; Eski Yunan Tarihi ve Edebiyatı üzerine dersler verdi, yaklaşık 10 yıl boyunca Galatasaray Üniversitesi ‘Felsefe Bölümü’nde Eski Yunan Grameri ve Eski Yunanca Metin Okuma derslerini, bu derslere ilaveten Latince Gramer derslerini de verdi. Platon’un Menon ve Lakhes diyaloglarının çevirisini yaptı.
Program
1. Hafta: Tragedyanın Doğuşu

Birinci Oturum (ÖS): Yunan tragedyasının kökeni ve yapısının, ayrıca oyuncuların seyircileri etkilemek için maske ve kıyafetleri nasıl kullandığının ana hatlarıyla açıklanması. Dionysos’un Yunan dünyasında yeri ve öneminin açıklanması, neden tragedyanın tanrısı olarak kabul görmesinin tartışılması.

İkinci Oturum (BÇ): Klasik Apollon-Dionysos karşıtlığını Nietzsche nasıl yorumlamıştır? Nietzsche’nin Tragedyanın Doğuşu kitabında Apolloncu ve Dionysosçu etkilerin açıklanması. Bu etkilerin Nietzsche’nin genel felsefe projesindeki öneminin incelenmesi. Nietzsche’nin ‘estetik yaşam’ kavramının tartışılması.

2. Hafta: Dionysos ve Bakkhalar

Birinci Oturum (ÖS): Homerosçu ilahilerde Dionysos anlatımının incelenmesi. Dionysos’un kadınları kimdir? Euripides’in Bakkhalar eserinin ana konusu ve tragedyalar arasındaki yerinin anlatılması, ayrıca bu tragedya temel alınarak Dionysos kültünün ve Bakkhaların açıklanması.

İkinci Oturum (BÇ): Minos Krallığı hakkındaki mitos nedir? Nietzsche’nin eserlerinde Minos’un öneminin incelenmesi. Nietzsche’nin labirent ve dans metaforlarının açıklanması. Theseus-Dionysos-Ariadne arasındaki aşk ilişkisinin Nietzsche’nin Dionysos Dithyrambosları şiirlerindeki yerinin tartışılması.

3. Hafta: Oidipous ve Bilmece

Birinci Oturum (ÖS): Yunan tragedyalarında baht dönüşü ve tanı(n)ma kavramlarının incelenmesi, Sphenks’in bilmecesinin çözümlenmesi, Sophokles’in Kral Oidipous eserinin açıklanması ve Oidipous’un bilmecesinin tartışılması.

İkinci Oturum (BÇ): Nietzsche’nin bilmece anlayışı nedir? Nietzsche’nin İyinin ve Kötünün Ötesinde kitabındaki Oidipous okumasının incelenmesi. Nietzsche’nin “insan” kavramı ile olan ilişkisinin açıklanması. İşte Böyle Dedi Zerdüşt’te bilmeceleri hem soran hem de çözen Nietzsche’nin yazar olarak konumunun tartışılması.

 

4. Hafta: Putların Batışı

Birinci Oturum (ÖS): Yunan komedyasının kökeni ve yapısının, ayrıca oyuncuların seyircileri etkilemek için maske ve kıyafetleri nasıl kullandığının ana hatlarıyla açıklanması. Aristophanes’in Kuşlar ve Kurbağalar eserlerinin incelenmesi. Aristoteles’in Poetika eseri üzerinden tragedya-komedya edebi türlerinin tartışılması.

İkinci Oturum (BÇ): Nietzsche’nin nihilizm kavramı ile komedya arasında kurduğu ilişki nedir? Nietzsche’nin Şen Bilim kitabındaki “incipit parodia” (parodi başlıyor) ifadesinin anlamının açıklanması. Maske metaforunun Nietzsche’nin felsefi düşüncesinde incelenmesi. Kahkahanın yıkıcı ve yapıcı işlevinin Nietzsche’nin Putların Batışı kitabındaki yerinin tartışılması.

4.400

Online
Kategoriler:
Diğer Atölyeler